Carminat - a Renault gyári GPS navigációja

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Bemutatás

Nyomtatás
Olvasóink értékelése: / 2
ElégtelenKitűnő 

4r-lpn_laguna_II_phase22005-ben a NAV5 - NAV6 rendszerek ötéves regnálása után készült el a Renault új generációs Carminat rendszere, mely egyszerűen a Carminat Navigation Informée 2 nevet kapta. Az új rendszerben természetesen igyekeztek megtartani a régi rendszer előnyeit, mindamellett prioritás volt egy olcsóbb, kevesebb hibalehetőséggel bíró rendszer megalkotása, igy született a Renaultos kódnevén 4R-LPN (LPN = Low Price Navigation) rendszer, melyben a CD , rádió és Navigáció / naviolvasó funkciók egyetlen DIN nagyságban egy sima rádió helyét foglalják el. Avatatlan szem számára a fejegység elsőre egy sima Tuner vagy Update listes rádióval egyezik meg, azonban könnyen felismerhetjük a bal oldalon (Laguna II phase2 eseté középpen, mint a fenti képen) lévő végtelenített gombról, hogy nem egy sima rádióval nézünk szembe.

Megszűnt tehát a kesztyűtartóban vagy csomagtartóban bújkáló dedikált térképolvasó, a térképet a rádió cd olvasójába kell tennünk. Ugyan a mérnökök minimális plussz memóriával is ellátták az eszközt, melyben a gyorsabb útvonal tervezés érdekében a térkép főútjai tárolódnak, miután a térkép első behelyezése után a rendszer kb 15 perc alatt feltölti azokat. Ennek ellenére a pontos navigáláshoz a térképet célszerű az olvasóban tartanunk, így viszont nem tudunk audió CD-t hallgatni. Hiába, ez egy olcsó rendszernek készült, ennek ellenére felárért rendelhető volt az MP3 CD lejátszás képessége, melyet a fejegység jobb alsó sarkában lévő MP3 felirat jelöl, ha van.  Jellemzően azonban ezeket az autókat MP3 kapacitás, CDtár és egyéb extrák nélkül szállították. A kompromisszumok elkerülése ( navi vagy zene ) érdekében sok tulajdonos dönt bontott gyári (Alpine) CDtár vagy az mp3as USB-s Renault Audio Connection Box beszerzése és utólagos beépítése mellett, így már egy nagyon kellemes, gyors és kényelmes rendszerré fejleszthető a CNI2.

A rendszer ismét a VDO terméke, egy kicsit meghízott méretű és természetesen 16:9 képarányú képernyővel. Mivel a kezelőegység (BIN) és a CD olvasó egy dobozba került, végre megszűnt a két egység közötti szinkronizálási hiba és csere vagy bontott alkatrész esetén az inkompatibilitás lehetősége is. A szoftvert ismét a Renault egyedi igényei szerint alakították. A rendszer mögött pedig továbbra is a NAV6 renszerben már bizonyított Radisys Microware OS-9000 valósidejű operációsrendszer v3.0 változata dolgozik.

A rendszer a korábbi NAV5 / NAV6 rendszerekhez hasonlóan támogatja a TMC kezelést ("dugóelkerülő szolgáltatás"), igaz -mivel a V29 es Magyarország (Kelet Európa c. lemez) térképekben nincsenek benne a magyar TMC kódok- ez csak az osztrák határtól nyugatra működik, onnan viszont kiválóan. Másik apró, de hasznos opció, hogy a fizetős útszakaszok és kompok használata letiltható.

Irányításra ezúttal is a jobbra és balra végtelenített gomb szolgál, ezzel mozoghatunk a menükben, megnyomasaval pedig rakattinthatunk a kiválasztott elemre.

A rendszer fontos alkotóeleme az olvasóba épített giroszkóp, mely lehetővé teszi hogy az autó álló helyzetben is tudja, hogy milyen irányba néz, valamint a GPS jel megszakadása esetén (magas házak, alagút stb) is képes tovább navigálni, helyzetünket a sebességjel és a giroszkóp által biztosított elfordulási értékek alapján tovább követi a térképen. A rendszer akár 2 műhold+sebességjel alapján is képes 2D poziciót összerakni. Kikapcsoláskor (gyujtás elvétel) az aktuális pozicíó a fejegységben tárolásra kerül, következő alkalommal igy innen azonnal folytathatjuk a navigálást, a szűkséges számú műholdjel összeszedéséig az autó a sebességjel és giroszkópjel alapján követi mozgásunkat a térképen. A rendszer folyamatosan kalibrálja magát, nagyobb minta (több megtett kilóméter) nagyobb pontosságú kalibrációt eredményez.

A rendszer opciósan rendelhető extra volt, (kivéve Initiale felszeretlség, itt alap) nagyjából félmillió forint felárért.


 
Milyen Navigáció van az autódban?